- This topic has 4 תגובות, משתתף 1, and was last updated לפני 15 שנים by גליקריה.
-
מאתתגובות
-
16 בדצמבר 2009 בשעה 9:18 #8394מני כהןאורח
חג שמח ליוסי ולכולם
הגיע אלי הסרט רמבטיקו ויצא לי לראות אותו
סרט יפה מתארים בסרט איך היוונים חיו ביום יום ומה זה רמבטיקו והשירים שנגנו,
עלו לי כמה שאלות אשמח אם תוכל יוסי לענות בזמנך הפנוי.. תודה.
1. יש היום מקומות ביוון ששומרים את המנהגים של פעם ושרים רמבטיקו?
2.למה כבר לא כותבים שירים בסגנון הישן? כמו למשל שירים של קזנזדידיס
3. קראתי את הביוגרפיה שלך באתר ואני מבין שלמדת ביוון וגרת שם
אתה יודע את הסגנון הישן של הרמבטיקו ומכיר את השירים הישנים?
4. שמתי לב שבסרט הבוזוקי שונה, מה ההבדל בין הבוזוקי הרגיל לזה?
אתה יודע לנגן על כל הסוגים?
5. .כל אחד יודע לנגן בסגנון שלו בבוזוקי? או שכולם יודעים ויכולים כל סגנון?
למשל מישהו שיודע לנגן יוונית יכול לנגן גם מזרחית בבוזוקי?16 בדצמבר 2009 בשעה 11:50 #9654גליקריהאורחגם אני ראיתי את הסרט הזה אתמול וזה היה מאוד מעניין ומרגש , יש שם גם מתח וגם אהבה וגם מראים לנו את התרבות של הרבטיקו והשירים מאוד יפים זה כל כך מיוחד ויפה התרבות הזאת של היווניםוהם פשוט שרים על כל מה שקורה בסרט.
אני מאוד ממליצה לכל מי שלא ראה את זה לראות את הסרט רבטיקו, כי אני ממש התרגשתי מהסרט הזה והם רוקדים שם מאוד יפה.האם זה סרט אמיתי? {האם הסיפור שהיה בסרט הוא אמיתי?}
ויורגוס מאוד חמוד.
תודה רבה לך יוסי סה אפחריסטו פולי.
אני גם מאוד מאוד אהבתי וגם ממליצה על הDVD ההופעה של סטמטיס גונידיס אני רואה את זה בכל יום כמעט זה מאוד יפה וממכר.
אני אשמח אם יהיה לכם במלאי עוד הופעות של סטמטיס גונידים ב DVD .17 בדצמבר 2009 בשעה 7:27 #9655יוסי אהרוןמנהל בפורוםשלום למני ולשרית,
אני שמח מאוד לשמוע שאהבתם את הסרט שהזמנתם מאיתנו.
אענה לשאלותיו של מני כהן על פי הסדר אותו שאל את השאלות:
1. לפני שאענה על השאלה הראשונה, אסביר מה זה רבטיקו ומה הדברים שעומדים מאחורי המילה. שמתי לב שרבים מהאנשים לא מבינים באמת מה הפירוש של המילה, הם חושבים שזה רק סגנון מוסיקה אבל זה כלל לא. זו מילה מורכבת שכוללת ומתארת תרבות ותקופה, אוכל להגיד בקצרה שזו תרבות שהתפתחה אצל היוונים עקב קשיים ובין היתר המוסיקה שימשה כדרך הבעה ומחאה. היו מספר גורמים שהשפיעו על התפתחותה כגון: ההגירה ותוצאותיה, עוני, סמים וקשיים נוספים שהיו ליוונים באותה התקופה. יש אנשים שאומרים "הלוואי והיה רבטיקו של פעם", כשאני שומע את זה אני מגחך בליבי כי זה הדבר האחרון לו צריכים לאחל. חשוב להבין שלא מדובר רק בכיף והנאה ורוב השירים לא באו במטרה לבדר. הם באו במטרה להביע את חיי היום יום. לרוב חיים קשים ועצובים, ולעיתים גם שמחה אבל באופן מועט וגם אם כן, אין בה הנאה. לא מנגנים ושרים "בשביל הכיף". זו חלק מהדברים במוסיקה של תרבות הרבטיקו. וזו תרבות הרבטיקו שאני מכיר ואליה נחשפתי.
עכשיו, לשאלתך, האם יש מקומות ביוון שבהם מנגנים רבטיקו?
זו שאלה מורכבת. תלוי מה הכוונה במילה "רבטיקו". שירים ומוסיקה שהיו שרים בתקופה?
כן, אפשר למצוא מועדונים ביוון ואנשים שעדיין שרים את השירים ומנגנים בכלים מסורתיים.
2. למה כבר לא מלחינים/כותבים שירים בסגנון "הישן" של סטליוס קזנגידיס?
השירים שאתה מדבר עליהם הם התפתחות של מוזיקת הרבטיקו.
וגם כאן קשה לי להסביר כי זו לא רק שפה ומקצב כפי שכולם חושבים, מדובר בתרבות שלמה. לא לומדים את זה ביום. צריכים לגדול בזה כדי להבין.
אם כוונתך ספציפית לשירים במקצב זבקיקו אז יש בשפע ובכל יום נכתב שיר חדש, לא חסר.
3. "האם אתה יודע את הסגנון הישן של הרבטיקו ומכיר שירים ישנים?"
כמובן! האמת היא שכל מה שלמדתי התבסס על תרבות הרבטיקו והמורה היה מאוד מסורתי. אני מכיר ולמדתי את רוב השירים (גם שירים מאוד ישנים שכלל לא מוכרים). כיום אני וחברים יוונים בעיקר מיוון שרים, מנגנים, כותבים ומלחינים שירים שמתבססים על תרבות הרבטיקו. רק שבשירים שלנו אנחנו שרים על קשיים בחיים שלנו והם קשיים אחרים מאלה שהיו ליוונים באותה העת. על זה אספר וארחיב בפעם אחרת.
4. "שמתי לב שבסרט הבוזוקי שונה, מה ההבדל בין הבוזוקי הרגיל לזה?
אתה יודע לנגן על כל הסוגים?"
אני לא יודע ספציפית לאיזה בוזוקי אתה מתכוון אבל קיימים שני סוגים של בוזוקים:
בוזוקי ארבעה מיתרים (זה שאנחנו מכירים היום) ובוזוקי שלושה מיתרים (ששימש ברבטיקו ככלי נגינה מסורתי).
לשאלתך, כן, אני יודע לנגן גם בבוזוקי שלושה מיתרים.
5. "כל אחד יודע לנגן בסגנון שלו בבוזוקי? או שכולם יודעים ויכולים כל סגנון?"
לכל נגן בוזוקי מקצועי צריכה להיות את היכולת לנגן כל סגנון מוזיקלי. אבל כל אחד מכיר ויודע יותר טוב את הסגנון שבו הוא למד בדיוק כמו בשפה. אקח את עצמי כדוגמה, יש לי את היכולת לנגן בבוזוקי כל סגנון וכל קטע מוזיקלי אבל הנגינה הטבעית שלי היא המוזיקה היוונית (כשאני אומר "מוזיקה יוונית" אני מתכוון ספציפית לסגנונות המוזיקליים שמאפיינים את התרבות היוונית). אני יודע ומכיר לעומק את התרבות, הסולמות והמודוסים היווניים ויש לי את היכולת לאלתר ולהלחין. אני גם מרגיש ושומע באי טבעיות בעיקר במוסיקאים ובנגני בוזוקי בישראל שמנגנים "יוונית" בשבילי זו לא באמת היוונית שאני מכיר ויודע. זה בדיוק כמו בשפה, אם לדוגמה יבוא אלינו תייר מארה"ב, גם אם ילמד לדבר עברית עדיין ירגישו במבטא, נכון? זו אחת הסיבות שלא תראו אותי מנגן על הבמה מוזיקה מזרחית או ישראלית, זה כלל לא טבעי בשבילי לנגן בבוזוקי סגנונות כאלה וגם התרבות שונה בשבילי. כך גם להפך לגבי הנגנים והזמרים שמנגנים ושרים יוונית בישראל, לא טבעי להם לעשות זאת. שלא תבינו אותי לא נכון, אין לי שום דבר נגד מוזיקה מזרחית או ישראלית, להפך, אני חושב שאם אנשים מתחברים למוזיקה הזאת וזו התרבות שלהם אז זה דבר נפלא בשבילהם. אני אישית מחובר לתרבות היוונית, ואם תשימו לב זו גם הדרך שאני מוביל את חברת "העולם היווני", לעסוק אך ורק ביוון, בקפריסין היוונית, בתרבות היוונית, בשפה היוונית ובמוזיקה היוונית.לשאלתה של שרית, האם הסרט "רמבטיקו" מבוסס על סיפור אמיתי?
כוונתך, אם העלילה שהייתה בסרט קרתה באמת? צריך לשאול את יוצר הסרט.
בכל אופן, בכללי אלו היו חייהם של היוונים באותה העת וכך התפתחה תרבות הרבטיקו.
רק שימו לב בסוף הסרט, איך מראים את כולם רוקדים ושרים בבית הקברות, יוצר הסרט רצה להדגיש בזה שהיוונים משלבים שמחה ועצב וגם שמישהו נפטר שמחים, שרים ונהנים. זה בכלל לא נכון, אני לא יודע למה חושבים כך, הגזימו במחשבה בה יוונים נהנים ושמחים באבל. אני שמעתי באופן אישי על מנהגים וטקסים מסוימים שהיה נהוג בקבירה אבל הם היו עצובים כמו כולם וכלל לא שמחו או נהנו מכך. בכלל העניין של שמחה ועצב אצל היוונים הוא עניין מורכב, אולי בתרבויות אחרות מסתכלים על זה כשילוב של שני הדברים אבל זה כלל לא. לרוב, הרגש בלב נשאר אותו הדבר גם אם לאחרים זה נשמע לשמחה והנאה.בברכה, המוסיקאי ונגן הבוזוקי,
יוסי אהרון17 בדצמבר 2009 בשעה 22:13 #9656מני כהןאורחתודה רבה יוסי על שענית לכל השאלות שלי! ואין עליך ועל האתר הזה ,אתר מספר 1 ביוונית!
22 בדצמבר 2009 בשעה 8:42 #9657גליקריהאורחיא סאס יוסי קה סה אפחריסטו פולי, תודה רבה לך על ההסברים היפים והמורכבים על תרבות הרבטיקו.
-
מאתתגובות
- יש להתחבר למערכת על מנת להגיב.