ברצוני להציג לכם את ניקוס פורפוראקיס, נגן הבוזוקי האגדי של שנות ה-60 באמריקה שעבד עם אמנים גדולים ביניהם הזמרת המפורסמת רוזה אשכנזי והיה גם חברם של נגני הבוזוקי מנוליס חיוטיס ויאניס סטאמאטיוס ספורוס. הכנתי סרט ביוגרפי על חייו בו אספר על פעילותו כנגן בוזוקי ועל האמנים איתם עבד. צפייה מהנה! ניקוס פורפוראקיס (המכונה ניק דאקיס) נולד באי אינוסס קרוב לאי כיוס ביוון. הוריו היו פליטים מאסיה מינור. ניקוס למד לנגן במנדולינה, כינור ולאוטו כבר בגיל 9 והתלווה עם אביו, יאניס קוצודאקיס שהיה מוזיקאי ונגן לאוטו, לפסטיבלים, חתונות ואירועים שונים באי. ניקוס הגיע לארצות הברית בגיל צעיר בתחילת שנות ה-50. הוא נחת בוירג'יניה שם הוא נשאר עם קרובי משפחה. הוא הביא בוזוקי איתו, הוא מספר, כשהוא עבר לניו יורק הוא לקח את הבוזוקי בתוך שק על גבו כי לא היה לו תיק עבורו והלך לעבר אחד המועדונים ואמר שהוא נגן בוזוקי. הבעלים נתן לו להופיע באותו הרגע. באותם הימים לא היו הרבה נגני בוזוקי בארצות הברית. בגיל 16 התחיל ניקוס לנגן בבוזוקי על הבמה. ניקוס היה מרוויח 12 דולר לשבוע בתחילת שנות ה-50. בסופו של דבר, בעל מועדון מבוסטון התעניין בו והציע לו לעבוד אצלו במועדון עבור 100 דולר לשבוע. סכום כזה באותם השנים היה גדול עבור מוזיקאי וזו הייתה תחילת הקריירה של ניקוס כמוזיקאי. ניקוס עבד בשנותיו הראשונות עם מארקוס מלקון ואודי הרנט, שני מוזיקאים ונגני עוד גדולים באותה התקופה. הוא פגש את תאודורוס קאווראקיס וג'ון מילר ויחד איתם הפיק אלבום תחת השם "קאלוס דיסקוס". הוא ביצע וניגן ביותר מ-45 שירים שיצאו בתקליטי 78 בין השנים 1953 עד 1955. ניקוס מספר שללהקה איתה עבד הייתה חסרה נעימה לצד השני של התקליט עליו עבדו, ניקוס ישב וחשב במשך דקה והחל לנגן נעימה שעברה לו בראש, הנגנים נגנו איתו את הקטע ולבסוף הוא הפך לאחד מהקטעים החשובים של ניקוס בקריירה שלו, לנעימה קרא "או סולטאנוס" (שפירושה בעברית "הסולטאן") אותה הוציא בשנת 1953. הנעימה הוצאה שוב בשנת 1999 באלבום שנקרא "מורמוריקה: שירים של העולם התחתון היווני" בהוצאת חברת התקליטים ראונדר.
הרבה אמנים השתתפו בסדרת התקליטים "קאלוס דיסקוס" ביניהם: הזמרת המפורסמת רוזה אשכנזי, וירג'יניה מאגידו, הזמר תאודורוס קאווראקיס, נגן הכינור אנדוניס לוריס,נגן הגיטרה אתנאזיוס אתנסיו והזמרת אנג'לה פאלאגודי. במשך הקריירה שלו עבד ניקוס עם אמנים רבים מפורסמים שהגיעו לארצות הברית בשנות ה50 וה60 ביניהם היו: נגן הבוזוקי יאניס טאטאסופולוס, פולי פאנו, מנוליס אגלופולוס, אנה חריסאפי, תנאסיס אווגניקוס, ניקוס צפריס, מרי לינדה ומנוליס חיוטיס. הוא גם עבד עם הגיטריסט בובי צובאנאקיס אחד מהמייסדים של הקבוצה "טריו בל קאנטו". בשנות ה-50, מועדונים יוונים היו שופעים בניו יורק בעקבות ההגירה. ניקוס עבד בכמה מהמועדונים האלה באותם הימים. הוא היה הראשון שהביא מתופף ורקדנית בטן לתוך מועדון לילה יווני. הוא גם לקח יוזמה להפוך את מועדוני הלילה בהם עבד ליותר חברותיים. ככל שהזמן עבר כך גם סגנון נגינתו השתנה יחד וצליליו של הבוזוקי שלו רק השתבחו. חשוב לציין שניקוס ניגן כל הזמן בבוזוקי אותנטי שלושה מיתרים הוא היה היחיד שהוסיף לבוזוקי שלו שלושה פיקאפים ולא הסתפק בפיקאפ אחד. באותה התקופה מכשירי אפקטים לניקוס היה את כולם. הוא היה ידוע בכינוי "איש הגאדג'טים". ניקוס באותם השנים עבד עם הזמרת המפורסמת רוזה אשכנזי בניו יורק במשך שנה וחצי והקליט יחד איתה מספר תקליטי 78. בשנות ה-60, הגיע ניקוס לניו יורק למועדון "זאפיון פאביליון" ובשנת 1965 עבד על הבמה יחד עם נגן הבוזוקי האגדי מנוליס חיוטיס והזמרת מרי לינדה. פורפוראקיס הופיע ב"קפה אלס" בשיקגו וחזר להופיע במועדון "גריסיאן גרדן" בקליבלנד. באותה התקופה ניקוס ולהקתו היו מושמעים ברדיו קליבלנד ויצא לו להופיע גם בתוכנית טלוויזיה. ניקוס היה שותף באחד המועדונים בקליבלנד אבל באופן לא צפוי נאלץ לעזוב ללוס אנג'לס בקליפורניה. ניקוס לקח את הבוזוקי והציוד האישי שלו יחד עם מספר תמונות עלה לאוטובוס ועזב הכל מאחור כדי להתחיל בחיים חדשים בחוף המערבי. בשנת 1970 הוא מגיע לקליפורניה ומופיע שם במספר מועדונים שונים ביניהם: "אתניאן גרדנס" בהוליווד, "טרוג'אן אורס" באנהיים בקליפורניה, "פלאקה" בסאן פרנסיסקו, "מד גריק" בלה ג'ולה וב-1974 הוא הופיע בהונולולו, הוואי במסעדה פופולארית באי. הוא נשאר 9 שנים בהוואי וחוזר שוב ללוס אנג'לס בשנת 1984 שם הוא נשאר עד היום. ב-15 השנים האחרונות עבד ניקוס במסעדה בשרמן אוקס, קליפורניה. אני מודה מאוד ללאה, אשתו של ניקוס שעזרה לי בהכנת הראיון ומקווה מאוד שנהנתם.